Mikä ja mitä brändi oikeasti on? Mistä se koostuu? Mikä on sen merkitys yritykselle, tuotteelle tai palvelulle? Tästä artikkelissa saat tästä kaikesta hyvän yleiskäsityksen. Ei ihan molekyylitasoa, mutta riittävän tason ymmärtääksesi brändin rakennetta ja merkitystä.
Brändi on yrityksen arvokkain pääoma
Brändillä tarkoitetaan yritykseen liitettävää mielikuvaa, joka syntyy imagon ja maineen summana. Hyvästä brändistä maksetaan enemmän ja ostopäätös tehdään herkemmin. Hyvä brändi on haluttu ja sitä kannetaan ylpeydellä. Eikä sitä silti voi mistään ostaa – brändi tulee luoda ja rakentaa.
Brändi = Imago + Maine
Brändi koostuu imagosta ja maineesta. Mutta mitä ne sitten ovatkaan?
Imago
Imago – henkilön, liikeyrityksen tm. us. tietoisesti itsestään antama kuva. (suomisanakirja.fi)
Sanasta imago, tulee helposti mieleen kaikkea sliipattua, huoliteltua ja salaisuuksia kätkevää pintaa. Ehkä se onkin sitä, sillä imago on yrityksen haluama ja huolella (?) rakentama kuva itsestään. Se sisältää lupauksia asiakkaille, työntekijöille, rahoittajille ja yrittäjille. Se sisältää lupauksia laadusta, toimintatavoista, arvoista, tuotteista, … You name it.
Yrityksen imago on sen strategian mukainen ja etukäteen päätetty tapa valloittaa markkinat. Se visualisoidaan logon semioottisin merkityksin, värimaailman ja typografian herättämin tuntein sekä kuvakerronnan luomin mielikuvin. Imagon pitäisi tiivistyä yrityksen lupaukseen ja sloganiin.
Maine
Maine – jostakin vallitseva käsitys, mielipide. (suomisanakirja.fi)
Maine puolestaan on toiminnalla kerättyä ja ansaittua aineetonta pääomaa. Maine perustuu ihmisten kokemuksiin yrityksestä. Maine on se mitä sinusta puhutaan, kun et ole huoneessa. Mainetta ei voi hallita, mutta kaikki tekemisemme tai tekemättä jättämisemme vaikuttavat maineeseen.
Brändi antaa laskuttaa enemmän
Brändi tekee tuotteesta tai palvelusta ainutlaatuisen. Se on se arvo, mikä ollaan valmiita maksamaan enemmän kuin kilpailijan vastaavasta tuotteesta. Hyvästä brändistä on on siis myös suoraa taloudellista hyötyä.
Jos yrityksestä korvataan liiketoiminnan kannalta kriittisiä tekijöitä, perinteisiä ”arvokkain omaisuus” -tekijöitä, pala kerrallaan toiseen (ihmiset, osaaminen) ei niiden menettäminen tarkoita aina edes negatiivista kehitystä. Mutta jos positiivinen brändi vaihdetaan uuteen, ei yritys enää olekaan ”minkään arvoinen”. Tuotteet ja palvelut ovat tuntemattomia ja myyntimiehen ralli alkaa nollasta.
Brändin arvoa kuvaa esimerkiksi tuoreella Forbesin ”The World’s Most Valuable Brands” -listalla neljäntenä majailevan Coca Cola -brändin arvo. Brändin arvo on lähes kolminkertainen yhtiön liikevaihtoon verrattuna (!). Vastaavasti voit kuvitella, että kuinka kauan toimitilasi tulevat riittämään jos sekoittelemaasi mehua voitaisiin myydä markkinoilla ainoana Coca Colana.